Przejdź do głównej treści

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Pomiń baner

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Opis

Dynamiczny postęp technologiczny, informatyzacja praktycznie każdej dziedziny ludzkiej aktywności, rozwój prac nad sztuczną inteligencją oraz rosnące zapotrzebowanie na tzw. zielone technologie stanowiły główne przyczyny zintensyfikowania w ostatnich latach prac inżynierów nad autonomicznymi i bezzałogowymi statkami morskimi. Partnerstwo firm Yara-Kongsberg Maritime jako pierwsze na świecie stworzyło w pełni bezzałogową, przyjazną środowisku (zerowa emisja CO2), częściowo autonomiczną handlową jednostkę morską Yara Birkeland. Eksploatacja statku Yara Birkeland, noszącego banderę Norwegii, powinna rozpocząć się do połowy roku 2022 i ma odbywać się wyłącznie na obszarze morza terytorialnego Norwegii (w związku z licznymi wątpliwościami dotyczącymi regulacji prawnomiędzynarodowych). Należy podkreślić, że niejasna sytuacja prawna statków autonomicznych i bezzałogowych stanowi jedną z głównych przeszkód uniemożliwiającą ich ogólnoświatową eksploatację (w czasach opracowywania większości regulacji z zakresu prawa morza i międzynarodowego prawa morskiego prawdopodobieństwo stworzenia morskich jednostek autonomicznych i bezzałogowych wydawało się bardzo niskie, a wręcz niemożliwe).

Ze względu na ogromny potencjał morskich jednostek autonomicznych i bezzałogowych, w szczególności możliwość ograniczenia udziału ludzi w transporcie morskim, istnieje silna potrzeba stworzenia odpowiedniego reżimu prawnego umożliwiającego powszechne wykorzystanie tych jednostek. Możliwość uniezależnienia transportu morskiego od czynnika ludzkiego jest niezwykle istotna dla ludzkości w ujęciu globalnym, szczególnie w kontekście pandemii wirusa SARS-COV-2. Ze względu na oparcie światowej gospodarki na transporcie morskim (transport ponad 90% światowych towarów odbywa się właśnie drogą morską), jak również niebezpieczeństwo powracania pandemii w przyszłości, powszechne wykorzystanie morskich jednostek autonomicznych i bezzałogowych stanowiłoby odpowiedź na tego rodzaju klęski.

Projekt ADMIRAŁ porusza problem braku wyczerpujących badaniach prawnych z zakresu prawa morza i międzynarodowego prawa morskiego dotyczących możliwości eksploatacji statków autonomicznych i bezzałogowych na świecie. W konsekwencji autorka prowadzi rozległą analizę sytuacji prawnej autonomicznych i bezzałogowych statków w prawie międzynarodowym (głównie w zakresie prawa morza) i determinuje bariery regulacyjne uniemożliwiające ich globalną eksploatację. Prowadzone badania mają na celu weryfikację centralnej hipotezy badawczej, takiej jak: współczesne prawo morza nie oferuje zadowalających ram prawnych pozwalających na ogólnoświatową eksploatacji morskich statków autonomicznych i bezzałogowych.